Rektor Politechniki Krakowskiej prof. Andrzej Szarata oraz specjaliści z Katedry Pojazdów Szynowych i Transportu WM z jej kierownikiem dr hab. inż. Maciejem Szkodą, prof. PK na czele, uczestniczą w Międzynarodowych Targach Kolejowych TRAKO 2023, największym i najbardziej prestiżowym w Polsce wydarzeniu z branży transportu szynowego. Targi TRAKO to także jedne z największych, obok berlińskich, targów kolejowych w Europie. Odbywają się w dniach 19-22 września 2023 r. w Gdańsku w Centrum Wystawienniczo-Kongresowym AmberExpo.
Dziś na targach zespół Katedry Pojazdów Szynowych i Transportu Wydziału Mechanicznego wraz ze studentami WM PK podczas seminarium pt. „Kształcenie kadry inżynierskiej dla branży pojazdów szynowych na Wydziale Mechanicznym Politechniki Krakowskiej” przedstawiał ofertę edukacyjną dla branży kolejowej:
- specjalność inżynieria pojazdów szynowych, innowacyjny model dualnego kształcenia studentów w ramach kierunku środki transportu i logistyka;
- kierunek inżynieria wzornictwa przemysłowego;
- studia podyplomowe „Budowa i eksploatacja pojazdów szynowych”.
W prezentacji brali udział dr hab. inż. Maciej Szkoda, prof. PK, dr Maciej Górowski, mgr inż. Bartosz Szachniewicz, dr inż. Maciej Michnej i dr hab. inż. Grzegorz Zając, prof. PK. Na Targach TRAKO obecny jest także rektor PK prof. Andrzej Szarata, który bierze udział w panelach dyskusyjnych, m.in. w debacie pt. „Planowanie w transporcie z wykorzystaniem narzędzi wspierających podejmowanie decyzji”, organizowanej przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Debatę będzie można śledzić dzięki transmisji on-line od godz. 14.30.
Jak podają organizatorzy gdańskich targów, wydarzenie zgromadzi ponad 500 wystawców oraz ponad 25 tys. gości branżowych z ponad 40 krajów, a jego celem jest prezentacja najnowszych trendów, rozwiązań technologicznych, rozwoju systemów transportowych, infrastruktury kolejowej i nowości w tym obszarze, zarówno w Polsce, jak i w Europie oraz na świecie.
Politechnika Krakowska to jeden z najmocniejszych w Polsce ośrodków eksperckich w obszarze transportu szynowego i inżynierii pojazdów szynowych. Specjaliści PK służą eksperckim wsparciem największym firmom z branży kolejowej oraz jednostkom samorządów i instytutów badawczych. Uczelnię łączą wspólne projekty badawczo-rozwojowe oraz inicjatywy edukacyjne m.in. z takimi partnerami, jak PKP Intercity, ALSTOM ZWUS, NEWAG, Zespół Doradców Gospodarczych TOR, Siemens Mobility, MPK Kraków, Instytut Kolejnictwa, Urząd Transportu Kolejowego, MEDCOM, Knorr-Bremse. We współpracy z grupą NEWAG i innymi partnerami z branży kolejowej od 2017 r. na Wydziale Mechanicznym PK prowadzona jest w systemie dualnym specjalność inżynieria pojazdów szynowych, w ramach kierunku środki transportu i logistyka. Firmy z branży kolejowej (PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., Kolejowe Zakłady Nawierzchniowe „Bieżanów” Sp. z o.o., Budimex S.A., Przedsiębiorstwo Napraw i Utrzymania Infrastruktury Kolejowej w Krakowie Spółka z o.o., Grupa ZUE S.A., STRABAG Sp. z o.o., Track Tec S.A.) na mocy umowy o współpracy, podpisanej z Wydziałem Inżynierii Lądowej, fundują stypendia dla studentów PK kształcących się na kierunku budownictwo w specjalnościach związanych z kolejnictwem.
Unikatową w skali kraju inicjatywą jest Szkoła Transportu Politechniki Krakowskiej – międzywydziałowe przedsięwzięcie Wydziału Mechanicznego oraz Wydziału Inżynierii Lądowej Politechniki Krakowskiej, obejmująca studentów kierunków studiów: transport (na Wydziale Inżynierii Lądowej), środki transportu i logistyka (ze specjalnością inżynieria pojazdów szynowych) oraz pojazdy samochodowe na Wydziale Mechanicznym, a także kilku specjalności na I i II stopniu studiów. To odpowiedź na potrzeby dynamicznie rozwijającego się sektora transportu i idące za nimi zapotrzebowanie na wszechstronnie wykwalifikowaną kadrę inżynierską w tej branży.
(mas)
Na zdjęciach, przedstawiciele PK na Międzynarodowych Targach Kolejowych TRAKO 2023, obok pociągu (od lewej) kierownik Katedry Pojazdów Szynowych i Transportu dr hab. inż. Maciej Szkoda, prof. PK oraz rektor PK prof. Andrzej Szarata / fot. Katedra Pojazdów Szynowych i Transportu