W murach Muzeum Politechniki Krakowskiej 14 czerwca 2023 r. odbył się kolejny koncert z cyklu „Wirtuozi w Politechnice”. Był on poświęcony pamięci Tomasza Świergosza, zmarłego w 2022 r. pracownika Wydziału Inżynierii i Technologii Chemicznej PK. W wykonaniu Macieja Bartczaka (baryton) i Stanisława Bromboszcza (fortepian) zabrzmiały pieśni Samuela Barbera, Wojciecha Stępnia i Marty Kleszcz do słów Jamesa Joyce’a oraz pieśni Franza Schuberta ze zbioru „Schwanengesang” i Witolda Friemanna. Koncert poprowadził dr hab. Piotr Romańczyk, prof. PK.
Mieszczące się w budynku dawnego aresztu koszar austro-węgierskich Muzeum PK po raz kolejny wypełniło się niezwykłymi dźwiękami. Na początku recitalu artyści wykonali pieśni Samuela Barbera (autora słynnego Adagia na smyczki), Wojciecha Stępnia i Marty Kleszcz do słów Jamesa Joyce’a, a także pieśń samego Joyce’a do jego wiersza Bid Adieu. W dalszej części koncertu wybrzmiały pieśni mistrza liryki wokalnej Franciszka Schuberta ze zbioru Schwanengesang D 957 (Łabędzi śpiew) skomponowane do poezji Ludwiga Rellstaba (Wiosenna tęsknota, Serenada) i Heinricha Heinego (Jej obraz, Miasto). Całość recitalu zwieńczyły dwie pieśni Witolda Friemanna (kompozytora, który w swoim dorobku ma ponad 400 pieśni) do słów Kazimiery Iłłakowiczówny i Lucjana Rydla.
Artyści, którzy zaprezentowali się przed politechniczną publicznością należą do grona wybitnych muzyków. Jednym z nich jest Maciej Bartczak, który prowadzi ożywioną działalność koncertową. Z powodzeniem wykonuje on repertuar pieśniowy, oratoryjny i operowy, a także muzykę dawną i współczesną. Jest doktorem habilitowanym zatrudnionym na Wydziale Wokalno-Aktorskim Akademii Muzycznej w Katowicach. Maciej Bartczak ma na swoim koncie wiele nagród i wyróżnień. Jest m.in. finalistą Międzynarodowego Konkursu Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu, jednym z laureatów Międzynarodowego Konkursu Muzyki Kameralnej im. Kiejstuta Bacewicza w Łodzi oraz Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Lucii Popp w Bratysławie. Maciej Bartczak jest doktorem habilitowanym zatrudnionym na Wydziale Wokalno-Aktorskim Akademii Muzycznej w Katowicach.
W Muzeum PK wystąpił także Stanisław Bromboszcz – autor muzyki instrumentalnej, kameralnej i elektronicznej. Jako pianista angażuje się w wykonania muzyki współczesnej. Istotną część jego repertuaru stanowią utwory kompozytorów XX wieku. Występował z takimi zespołami jak: AUKSO – Orkiestra Kameralna Miasta Tychy, Orkiestra Muzyki Nowej, Filharmonia Dolnośląska, Filharmonia Śląska, Stirling Ensemble Stuttgart. Jako kompozytor prezentował swoje utwory m.in. na festiwalach: New Music Festival (Louisville, USA), Warszawska Jesień, Festiwal Prawykonań (Katowice), Śląskie Dni Muzyki Współczesnej (Katowice), New York City Electroacoustic Music Festival (USA). Stanisław Bromboszcz prowadzi działalność pedagogiczną. W 2013 r. uzyskał stopień doktora. Jest zatrudniony w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach.
Od 2011 r. dzieła wielkich mistrzów regularnie brzmią na Politechnice Krakowskiej. Na Wydziale Inżynierii i Technologii Chemicznej przy współpracy z Akademią Muzyczną w Krakowie odbywają się interdyscyplinarne zajęcia pn. „Muzyczny kanon chemika”, jedyne takie w programie inżynierskiego kształcenia na polskich uczelniach.
W poprzednich edycjach cyklu „Wirtuozi w Politechnice” trzykrotnie wystąpił Kwartet smyczkowy Dafô, m.in. w maju br. (więcej o tym koncercie: Ku pamięci rektora Andrzeja Białkiewicza – na PK odbył się wyjątkowy koncert).
fot. Jan Zych
ZOBACZ GALERIĘ ZDJĘĆ